Magyar érettségi előtt… gyorstalpaló
Arra gondoltam, hogy teszek egy próbát… Ha egy végzős a magyar érettségi előtt az iskola Facebook oldalára vagy honlapjára téved, akkor várja valami meghökkentő, ami kizökkenti, de mégis kapcsolódik az ő legnagyobb problémájához. (Majd az egyetemen az első vizsgaidőszakban ez alaposan el fog törpülni… S Magadon nevetve legyintesz, és újra és újra vállalnád az érettségi összes pillanatát, hogy kiválthass ezzel egy-egy kollokviumot… De maradjunk „a minden napnak megvan a maga terhe” elvénél!
Mi is vár Rád holnap? Amikor valami a tanórán túl absztrakt, akkor jönnek a példázatok, amik a mindennapi életből merítenek. Akkor lássuk, mire jutunk ezzel! A 90 percig tartó első feladatlap első fele: szövegértés. (Az elmúlt években a nem szakszerű helyettesítések alkalmával is ezt kaptad feladatként. Rengeteg a rutinod. Ha mégis elbizonytalanodsz, gondolj arra, hogy az életünk is szüntelen kódolás és dekódolás, és azért az esetek többségében, csak megértjük egymást a végén! S nyilván érzed az egyes kérdések mögött gyakran a rejtett üzenetet, és gyanakszol, hogy valami még kell a tökéletes válaszhoz, hogy a beszélgetőtársad megnyugodjon. Akkor itt is feltételezd, hogy egy-egy feladat esetében van valami csavar, és nagyon ébernek kell lenned! Ha azért bizonytalanodnál el, mert semmi bonyolult megoldás nem jut az eszedbe, ott pont ezzel akarnak a csőbe húzni, tehát a játszmát megnyerted, mert igenis lehet, hogy a számodra túl triviális válasz a maximális pontszámmal értékelhető.
Reflektálás vagy gyakorlati szövegalkotás… El ne szaladj, és ne riasszon a kiadott 120 és 200 szó közötti terjedelem! Hányszor győzted már meg a tanárodat, hogy nincs itt az ideje még a dolgozatíratásnak, és a szüleidet arról, hogy mi nem maradhat ki az életedből az ő szigoruk ellenére? Biztos fel tudod idézni az érvelésed formáját! Nem kell tudnod, hogy bizonyítékból vezeted le, ok-okozatiságból, párhuzamból, ellentétből vagy általános-egyes elvén nyugvóból, esetleg megfigyelés alapján! Csak bizonyíts a tételt vagy következtesd ki! Van egy jó hírem: senki nem kifogásolhatja, hogy mi mellett érvelsz, nem kell még azt is szem előtt tartanod, hogy kitaláld a kérdés alapján, hogy a feladat összeállítói milyen világnézetet, erkölcsi példát tekintenek követendőnek. Te csak maradj a biblikus alapúnál! Végre egy pont, ahol nem riogat a javítókulcs réme. (Gyerekkorban a zsákos ember, 18 év körülieknél a javítókulcs tör az életre. )
Ha 90 perc letelt, megérdemled az evést, ivást. Biztos vagyok benne, hogy a szülők a karantén idején is beszerezték a jeles napra gyermekük kedvenc csokoládéját, az elmúlt napokban ez állt a bevásárlólista elején.
De most jön a neheze! A terjedelmi akadályoztatottság növekszik: 400 és 800 szó közötti elemzést kell írni 150 perc alatt általában egy kisepikai alkotásról (novella vagy elbeszélés), vagy két lírai alkotás (vers) összehasonlításáról. Annak a fránya novellának túl sok az műfaji jellemzője. De vegyük csak át egy más módszerrel! Hosszú vagy rövid az út az iskoláig holnap reggel? Ez a novella első jellemzője, akik messze laknak az iskolától, annak regényterjedelmű az út, akik közel, azoknak novella. Hova és mikorra kell holnap érkezned érettségizni, és mennyi időt töltesz ott? Csak ezt kell vizsgálnod a novellában is! (A nem kívánt szó töröltetik, és a novella témájával kapcsolatos emeltetik a helyére.) Tudod, hogy kik a szereplői a holnapi napnak, ismered a legjelentősebb tulajdonságát a Veled egy terembe kerülőkkel? Persze! Akkor ugyanezt nézd meg a történetben is, kik azok, akikre Neked most figyelmet kell szánnod, és mi az a tulajdonság, ami visítóan kínálja magát! Az életedben jelentős fordulópont a karantén, s most az érettségit. A novellában is kell lenni valaminek, ami szintén változást hoz. Sajnos, balladai homály fedi a holnapi témákat, de ha valami csak sejtetés a prózai alkotásban, akkor szintén a szerkesztőelvében ez köszön vissza, ami kihat a hangulatára is. S Te milyen lélekállapotban vagy? Ma, holnap, az elmúlt hetekben? Ugye, örömteli, ha ezt valaki jól eltalálja, és úgy kezdeményez Veled beszélgetést? Légy nagyon empatikus, és vizsgáld meg a szereplők lélektani állapotát!
A szüleink sokszor vigasztalnak bennünket, ha csúfolódókkal kerülünk szembe, hogy ne azt nézd, hogy mit mond, hanem azt, hogy ki mondja. Tehát összpontosíts arra, hogy ki meséli el a történetet, mert az elbeszélő szerepe fontos. S vedd górcső alá, hogy mese vagy valóság!
Sose feledd, hogy a költeményekben a lírai én szólal meg! A versek összehasonlításánál gondolj arra, hogy a születésnapi tortát se ömlesztve kapod, hogy a piskótát külön tálalják fel a krémtől, hanem összeillesztik! Így Te se két elemezést írj, hanem a kiválasztott szempontok szerint haladj, mind a kettőben megvizsgálva, azaz a két piskótalap a két költemény, és benne a finom, édes krém a szempont. (Most edd villával, ahogy illik! Nem otthon leszel!)
Ha ezt az írást megértetted, akkor a holnapi napra felkészült vagy! Ha zagyvaságnak minősíted, akkor két lehetőség van: az egyik az, hogy a játékosítást még tanulnom kell, és nagyon rosszul gondolkodom példázatokban, vagy valóban van némi hiányosságod, és megértem, hogy a pokolba kívánsz, mivel szembesítés áldozata lettél.
A legfontosabb viszont az, hogy minden feladatot olvass el az elejétől a végéig! Ha eddig a sorig eljutottál, akkor köszönöm, hogy a drága idődből ma rám is szántál. 🙂 „Boldog és bölcs, aki ezzel ébred: ma jobb akarok lenni, mint tegnap voltam.” (Fénelon)
Perla Erzsébet