( Elhangzott 2018. március 12-én a hétkezdő istentiszteleten)
A DRK Dóczy Gimnáziuma Regisztrált Tehetségpont ( TP 191 002 165 ) 2015 áprilisa óta. Két év után nyílik alkalom arra, hogy egy intézmény a MATEHETSZ (MAGYAR TEHETSÉGSEGÍTŐ SZERVEZETEK SZÖVETSÉGE) kiírása szerint akkreditációs eljárásban vegyen részt. Mi éltünk ezzel a lehetőséggel, és AKKREDITÁLT KIVÁLÓ TEHETSÉGPONT minősítést értünk el az elmúlt héten.
Ennek logóját hivatalos leveleinkben, rendezvényeinken jogosultakká váltunk használni, így a Regisztrált Tehetségpont logótól búcsút veszünk, ami eddig elégedettséggel töltött el bennünket, de most némi büszkeség is vegyül az érzésbe, amikor rátekintünk majd az új logóra, hiszen arra emlékeztet bennünket, hogy az intézményünkben zajló tehetséggondozás országos szinten, szakértők véleménye alapján is minőséget képvisel.
A MATEHETSZ 2018. március 24-én az évente megrendezett Tehetségnapon adja át az akkreditációban eredményesen szereplő Tehetségpontoknak a minősítésről tanúskodó megjelölő táblákat, így hamarosan ez is bizonyítja majd az eredményességünket. Ma már az oktatás területén is nagyon fontos, hogy a kereslet és kínálat összefüggéseinek megfeleljünk, s a tehetséggondozás nem szabad, hogy csak jól csengő frázis legyen, mint a reklámok szlogenmondata, ami visszhangzik bennünk, de gyakran valódi tartalom nincs mögötte. A társadalom, az egyes emberek nem vitatják a tehetséggondozás létjogosultságát, de egyre inkább elvárják azt, hogy ez hatékonyan történjen.
Igazgatónő munkatervében az egyik legfontosabb célkitűzés a 2017/18-as tanévre ennek az akkreditációnak elérése volt, és így az intézményvezetői és intézményi ellenőrzésen már ezt teljesített feladatként tudja megemlíteni. Főtiszteletű Dr. Fekete Károly püspök úr korábban „zászlós hajónak” nevezte a DRK Dóczy Gimnáziumát, szűkebb régiónkban, a Tiszántúlon. Reméljük, a megelőlegezett bizalom után ez az eredmény is bizonyítja a tantestületünk elköteleződését a református oktatás ügye mellett.
Az akkreditációs felületre feltöltött tíz tehetséggondozó programból egy a Református Országos Értéktermő Tehetségközpont, a továbbiak többsége pedig intézményünk pedagógusainak saját fejlesztésű, saját tapasztalatokon alapuló tehetséggondozó programja. Szeretném hangsúlyozni, hogy az akkreditációs felületre csak komoly szakmai szempontoknak megfelelő programok kerülhettek be, de intézményünkben pl.: egy-egy versenyfelkészítés, vagy műsorkészítés folyamatában is keressük a tehetségeket. Tófalusi Péter tanár úr a versenyeztetésben iskolánk legeredményesebb tanára.
Király Levente Zsolt tanár úr a kórustagok zenei, Buka László tanár úr a rajzszakkörre, a Digi-fotó szakkörre járók vizuális kompetenciáját fejleszti, ugyanakkor a művészetekben kikerülhetetlen az önismerettel való foglalkozás is.
A nyelvi munkaközösség az Erasmus + programmal elsősorban a nyelvi és szociális kompetenciákat fejleszti. (Ott összehangolt tanári munka, szervezés, feladatvállalás szükséges, ezért nem emelek ki senkit név szerint.)
Mészáros Erzsébet, valamint Szabó Henrietta tanárnő vezeti a Lego-robot programot, ahol logikai kompetencia domborodik ki, és a jövő mérnökeit keresik a tehetséggondozás során. Lebontva azt az ősi hiedelmet, hogy csak fiúknak érdemes ebben az irányba továbbtanulni.
Leiter Imre és Varga Sándor tanár urak pedig a testi-kinezetikus kompetenciákat erősítve tartanak kosárlabda – , illetve röplabdaedzést.
Dr. Kavecsánszki Máté Társadalomtudományi Köre a 11. évfolyamtól kezdődően gyűjti össze a társadalom, politikai kérdések iránt érdeklődőket, míg a Ka-Va-L-Ká-D olvasókör két tagozata a különböző életkori sajátosságoknak igyekszik megfelelni. Ez a két program az önismerethez nyújt támpontokat, illetve támogatja az együttműködés készségének a magasabb szintre való kerülését. Lazító rendezvényeinket is programként bemutattuk.
S a jövő? Három év múlva ezt az akkreditációs eljárást meg kell újítani, így a tehetséggondozó programok sorát bővíteni kell, a meglévőket új tartalommal gazdagítani. A szakértők írásos véleménye az elkövetkezendő hetekben érkezik meg, és ennek tükrében folytatódik a megkezdett munka. Elsősorban a partneri kapcsolatok bővítése, az egyéni tehetséggondozás és a tehetség-tanácsadás területén.
Ha egy fáról tudjuk a kertünkben, hogy „Idejében megtermi gyümölcsét.” (Zsoltárok 1:3), akkor azt nem hanyagoljuk el. Így vagyunk mi most ezzel, hogy eredményességünk után talán a közvélekedésben szerzünk magunknak újabb és újabb támogatókat erkölcsileg és anyagilag, ugyanis a Tehetségpontoknak ez is a sajátja, hogy kapcsolatépítést szorgalmaz más Tehetségpontokkal, illetve a tehetséggondozást szívügyének tekintő egyéb magán vagy céges támogatókkal.
Kedves Diákok! Iskolánk tanulóinak kb. a negyede részt vesz valamilyen tehetséggazdagító programban. Remélem, hogy megragadjátok a kínálkozó programokat, illetve ti magatok keresitek meg tanáraitokat, hogy miben szeretnétek kicsit jobban elmélyülve magatokat képezni, és akkor az is programmá nőheti ki magát. A tehetséggondozó programok értetek jönnek létre, és szükség van a ti érdeklődésetekre, motivációtokra, nem elég egy lelkes tanár kezdeményező szerepe.
Örüljünk együtt annak, hogy Akkreditált Kiváló Tehetségponttá váltunk, és tegyünk meg mindent azért ki-ki ereje, lehetősége szerint, hogy az elkövetkezendő három évben gyarapodjon, fejlődjön, és 2021-ben is virágozzon az elvárások szerint. Legyen ez közös ügyünk!
Perla Erzsébet